Logo

PARTNER VÁŠHO ZDRAVIASme súčasťou skupiny AGEL, najväčšieho súkromného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v strednej Európe.

KLIENTSKE CENTRUM

+421 36 6379 360
+421 36 6379 362

O nemocnici

Ako mentálne a emocionálne pripraviť svoje dieťa na návrat do školy?

2.9.2022

Okrem základného zoznamu školských pomôcok je dôležité, aby rodičia mentálne a emocionálne pripravili deti na návrat do školy. Príprava detí na šťastný a úspešný školský rok môže byť vzrušujúcim, ale aj stresujúcim obdobím pre rodičov aj pre deti, pretože očakávajú prvé zazvonenie školského zvončeka, čo je v ich živote novinkou. Niekoľko typov, ako svoje dieťa naladiť na začínajúci školský rok, prezradila klinická psychologička Nemocnice AGEL Levice Mgr. Slávka Pecárová.

Rodičia robia pre svoje deti maximum a snažia sa im poskytnúť všetko potrebné, aby boli spokojné a úspešné. Okrem výletu do obchodov pre nakúpenie posledných chýbajúcich školských pomôcok je vhodné emocionálne pripraviť deti na začínajúci školský rok aj v ostatných smeroch. Je vhodné začať dialógom, hovoriť o všeobecných záujmoch, povinnostiach, novom spôsobe života, ale i obavách, starostiach a cieľoch. Je potrebné ukázať deťom, že ich názory a pocity sú dôležité, že ich rodič počúva a spolu s dieťaťom aj rieši.  

„Existuje niekoľko jednoduchých spôsobov, ako podporiť konverzáciu, ako napríklad pýtať sa otvorené otázky, odpovedať pozorne. Dôležité je používanie príjemného tónu hlasu, vytvorenie prostredia podporujúceho otvorený dialóg, ako napríklad prechádzka v prírode a okolí alebo jedlo mimo domu. Kľúčom je zapojiť sa do príjemných aktivít, v ktorých sa dá ľahko dosiahnuť udržanie konverzácie. Je prekvapením, čo všetko je dieťa ochotné prezradiť rodičom, keď bude mať pocit, že sú jeho myšlienky a pocity ocenené,“ vysvetľuje klinická psychologička Ambulancie klinickej psychológie Nemocnice AGEL Levice Mgr. Slávka Pecárová.

Niektoré ďalšie aspekty na udržanie duševného a emocionálneho zdravia dieťaťa zahŕňajú vhodnú  výživu, cvičenie a primeraný spánok. Obmedzením nepotrebných nezdravých jedál a rutinným podávaním vhodných raňajok si dieťa udrží energiu počas celého školského dňa. Ak je to možné, zapojenie detí do športu a/alebo mimoškolských aktivít tiež podporí zdravý krvný obeh, vytvorí euforické endorfíny a v konečnom dôsledku pomôže pri budovaní sebaúcty a sebavedomia. Spánok je tiež kľúčovým a môže výrazne ovplyvniť to, ako deti reagujú a zvládajú situácie. Dostatočný spánok tiež zvýši celkovú náladu a rozpoloženie.

„Tak, ako je každé dieťa jedinečné svojou osobnosťou, bude mať aj svoje preferované spôsoby, ako sa vysporiadať so stresom v škole. Je vhodné porozprávať sa s dieťaťom o jeho obavách a je možnosť preskúmať spôsoby, akými sa s nimi momentálne vyrovnáva. Úzkostné symptómy a stres sa môžu prejaviť mnohými spôsobmi. Treba venovať zvýšenú pozornosť aspektom, akými sú napríklad časté bolesti hlavy, problémy so žalúdkom, porucha trávenia, plačlivosť, abnormálna izolácia, nezáujem o činnosti, ktoré dieťa predtým bavili, výrazné zmeny chuti do jedla, zmena spánkového režimu a sebapoškodzovanie. Pri týchto problémoch je potrebné konzultovať zdravotný stav dieťaťa a ak sa nejde o ochorenie fyzického pôvodu, ošetrujúci lekár pravdepodobne navrhne vyšetrenie dieťaťa psychológom,“ dodala klinická psychologička.

Späť